KISAH KEJAYAAN SUKU PERTAMA 2021 – USAHAWAN BELIA WANITA |
|
Nama |
: Nur Hasnida binti Abu
|
Ahli
|
: 2020
|
Umur
|
: 28 Tahun
|
LATAR BELAKANG
Cik Nur Hasnida merupakan usahawan muda yang baru berjinak – jinak dalam bidang perniagaan selepas tamat pengajian. Beliau mengusahakan perniagaan bayam goreng dan peria goreng secara kecil – kecilan disebabkan faktor susah untuk mendapatkan peluang pekerjaan.
SEBELUM PENGGUNAAN ICT / PENGLIBATAN PEDi
Sebelum ini beliau hanya bergantung dengan kehadirian pelanggan dari penduduk setempat. Dimana merupakan kaedah konvensional yang mana digunakan oleh semua peniaga.
SELEPAS PENGGUNAAN ICT / PENGLIBATAN PEDi
Setelah mempelajari cara membuat pemasaran online melalui shoppe dan beberapa media sosial yang lain termasuk Facebook banyak bertanya bagaimana teknik pemasaran terkini bagi menggalakkan kehadiran pelanggan kepada kami. Beliau juga telah mula mengiklankan perniagaan beliau di Shoppe, Facebook Page, Instagram dan MyShop bagi menggalakkan pelanggan dari luar. Beliau juga menggunakan medium status dan group whatapps sebagai medium untuk pengiklanan berkesan. Disamping itu beliau turun mempelajari bagaimana untuk menghasilkan gambar – gambar yang menarik untuk tujuan pengiklanan dengan menggunakan perisian canva dan Ms Power Point
KISAH KEJAYAAN SUKU PERTAMA 2018 – USAHAWAN BELIA LELAKI |
|
Nama |
: Muhammad Sazali Bin Abu
|
Ahli
|
: 2020
|
Umur
|
: 23 Tahun
|
LATAR BELAKANG
Encik Muhammad Sazali merupakan seorang pembantu perubatan yang memilih untuk menjadi usahawan secara separuh masa bagi menambah sumber pendapatan. Beliau bermula dengan menjadi dropship minyak wangi. Terkini beliau mengendalikan perkhidmatan ‘bouquet’ untuk hari jadi mahupun apa – apa majlis.
SEBELUM PENGGUNAAN ICT / PENGLIBATAN PEDi
Sebelum ini beliau tidak mempunyai pengetahuan untuk menyunting gambar menggunakan canva serta mempromosi menggunakan shoppe.
SELEPAS PENGGUNAAN ICT / PENGLIBATAN PEDi
Beliau telah mempelajari cara membuat pemasaran online melalui Facebok dan shoppe juga suka bertanya tentang cara bagaimana untuk melakukan pemasaran terkini melalui online. Beliau juga belajar bagaimana menggunakan dashboard sebagai medium pengiklanan. PEDi membantu beliau mempromosikan produk beliau di dashboard komuniti. Juga PEDi membantu beliau cara bagaimana untuk melakukan mempromosi dan pengiklanan berkesan produk beliau melalui Facebook dan Whatapps. Juga bagaimana menghasilkan gambar yang menarik untuk tujuan pengiklanan